PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM PERENCANAAN PENILAIAN AUTENTIK DENGAN BIMBINGAN KELOMPOK DI SMPN 011 MANDAU

Maisuherni Maisuherni

Abstract


This study aims to improve teacher competence in planning authentic assessments with group guidance. The research method used is classroom action research. The research subjects were 10 teachers at Mandau 011 Junior High School. The timing of the research is carried out in two cycles starting on Monday 11 February to Saturday 23 February 2019. Analysis of the data used is qualitative in the form of data reduction, data presentation, and data inference. While for quantitative data descriptive analysis is carried out by calculating the average value and percentage. The results of the study indicate an increase in the competency of 011 Mandau Junior High School teachers in planning authentic assessments with group guidance. there is a cycle I of the average teacher competence of 70,6 with sufficient categories. The average teacher competency in the second cycle is 76,3 which is included in the good category. Classically, as many as 90% of teachers have been able to plan authentic assessments properly


Keywords


teacher competence, authentic assessment

Full Text:

PDF

References


Astriadi, A., Chotimah, U., Faisal, E, E. (2016). Kemampuan Guru Menerapkan Penilaian Autentik dalam Pembelajaran PPKn. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika. 3 (2), 321-329.

Astuti, S, P. (2018). Peningkatan Kemampuan Guru Dalamperencanaan Penilaian Autentik dengan Bimbingan Kelompok dan Mentor Guru Serumpun di SMP Negeri 2 Selomerto Wonosobo Tahun Pelajaran 2017/2018. Spektra. Jurnal Kajian Pendidikan Sains,4 (2), 432-441.

Azal, A, Q. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru SMPN 3 Pademawu Pamekasan Dalam Menyusun Instrumen Penilaian Autentik Melalui Workshop. Wacana Didaktika: Jurnal Pemikiran, Penelitian Pendidikan dan Sains, 6 (1). 27-40.

Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Memilih Model Pembelajaran Melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) 3 (1).

Fitria, R. (2014). Pengaruh Kompetensi Guru dan Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar di Kecamatan Gunung Talang Kabupaten Solok. Jurnal Manajemen Pendidikan. 2 (2).

Gahara, B. (2016). Implementasi Penilaian Autentik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013. TANZIM Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan. 1 (1)

Hasriani, A., & Arty, I. S. (2015). Kontribusi motivasi, penguasaan informasi dan persepsi mahasiswa pendidikan kimia terhadap kesiapan implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1 (2), 115.

Helmi, J. (2014). Penilaian Autentik dalam Kurikulum 2013. Journal Al Ishlah. 6.

Hendawati, Y., Putri, S. U., Pratomo, S., & Widianingsih, F. (2018). Penerapan Model Mind Mapping Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik. Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 13 (2).

Jumini, S. (2016). Sri Jumini. Problem Based Learning berbasis Inkuiri ditinjau dari Sikap Ilmiah dan Kreativitas Siswa. Jurnal Spektra. II. (1). 11.

Kunandar. (2014). Penilaian Autentik Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. 12

Kurniasih, I., & Sani, B. (2014 a). Sukses mengimplementasikan Kurikulum 2013. Jakarta: Kata Pena.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Konsep dan Penerapannya. Surabaya: Kata Pena. 48-49.

Komarudin., Sarkadi., Alkhudri, A, T. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru PPKN SMP dalam Melaksanakan Penilaian Autentik Berdasarkan Kurikulum 2013. Sarwahita Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat. 15 (2).

Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 264.

Musfah, J. (2011). Peningkatan Kompetensi Guru: melalui Pelatihan dan Sumber Belajar, Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Nadeem, M., Rana, M. S., Lone, A. H., Maqbool, S., Naz, K., & Ali, A. (2011). Teacher’s competencies and factors affecting the performance of female teachers in Bahawalpur (Southern Punjab) Pakistan. International Journal of Business and Social Science, 2 (19), 217– 222.

Nurhayati, E., Jayusman., Ahmad, T, A. (2018). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 1 Semarang. Indonesian Journal of History Education, 6 (1), 21-30.

Prayitno. (1995). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok (Dasar dan Profil), Jakarta: Ghalia Indonesia. 178.

Roqib, M., & Nurfuadi. (2011). Kepribadian Guru. Purwokerto: STAIN Purwokerto Press.

Rusminiwati. (2016). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran Menggunakan Pendekatan Saintifik Melalui Pembimbingan Terprogram oleh Pengawas Sekolah di SMPN 4 Tanjung. Jurnal Langsat. 3 (2).

Sedanayasa, G. dkk. (2010). Dasar-Dasar Bimbingan Konseling. Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling.

Wardhani, dkk. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.

Wibowo, M E. (2005). Konseling Kelompok Perkembangan. Semarang: UNNES Press, 17.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7211

Article Metrics

Abstract view : 18 times
PDF - 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) diterbitkan oleh  Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  http://ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR 
Email: pajar@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com