MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 3 SDN 016 MARSAWA KECAMATAN SENTAJO RAYA

Sumaryatin Sumaryatin

Abstract


The problem that often occurs in schools is that there are still many students who have not completed in compulsory subjects, especially mathematics, as found by researchers at Marsawa Elementary School 016 Sentajo Raya District, the low student learning outcomes maked the teacher to be able to deliver the material well. The purpose of this study is to improve and improve student mathematics learning outcomes. The form of research is classroom action research. The results of the study can be seen from the improvement in student learning outcomes that occur at each meeting. Data on the increase in student learning outcomes were found before the action data with an average of 68, then after being given an action carried out the daily test I the average student learning outcomes amounted to 84, and on the daily test II the average student learning outcomes were 93. we can see the data on the improvement of students' mathematics learning outcomes that the application of the contextual method to mathematics learning is effectively used.


Keywords


contextual learning methods, mathematics learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Asnimar. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD Negeri 018 Pulau Kijang. Jurnal pajar (pendidikan dan pengajaran), 2 (6), 936-941.

Baharun, H. (2015). Penerapan Pembelajaran Active Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal pendidikan pedagogik. 1 (1), 34-46.

Dewi, P, M, dkk. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe think talk write terhadap pemahaman konsep matematika siswa. Jurnal edukasi dan penelitian matematika, 7 (3), 1-6.

Haji, S. (2012). Pengaruh Pembelajaran Konstektual Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP Kota Bengkulu. Jurnal Exacta, 10 (2), 115-118.

Handayani, H. (2015). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman Dan Representasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal pendidikan guru sekolah dasar, 1 (1), 142-149.

Kristin, F. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal pendidikan dasar perKhasa. 2 (1), 90-98.

Lazim, N., dkk. (2018). Penerapan Strategi Menulis Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Mengarang Deskripsi Siswa Kelas V SDN 38 Pekanbaru. Jurnal pajar (pendidikan dan pengajaran), 2 (6), 843-849.

Soedjadi, R. (2007). Inti Dasar-Dasar Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. Jurnal pendidikan matematika, 1 (2), 1-10.

Maulana, dkk. (2016). Penigkatan Kemampuan Koneksi Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Konstektual. Jurnal pena ilmiah, 1 (1), 121-130.

Nuriah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas I SD Negeri 004 Teluk Binjai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 122-128.

Noer, H, S. (2011). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Open-Ended. Jurnal pendidikan matematika, 5 (1), 104-111.

Siwal, dkk. (2018). Penerapan Metode Diskusi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Murid Pada Pelajaran Fiqh. Jurnal al-hikmah, 15 (1), 60-79. DOI: https://doi.org/10.25299/jaip.2018.vol15(1).1585

Sujana, dkk. (2016). Penerapan Mode Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal pena ilmiah. 1 (1), 371-380.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7287

Article Metrics

Abstract view : 34 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) diterbitkan oleh  Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  http://ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR 
Email: pajar@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com